Maze Zion kapell

Jeg besøkte Maze Zion to ganger i byggeperioden, og ble imponert over samarbeidet som lå bak. Samer og kvener stod skulder ved skulder. Jeg skulle ønske vi hadde hatt den samme holdningen i Kåfjord.

Hei!
Det skal være vigsling av Maze Zion kapell 18.september 2022, kl 12.00.  Skolen har ikke vært involvert i arbeidet med kirka det siste året. 

Mvh
Inger J. Oskal
Konsulent
Samisk VGS, Kautokeino

Finneskolemester

Johannes Andersson Tornensis var den første finneskolemester i Kaafjord Capel i 1722.

Johannes Andersson Tornensis var sønn av Kautokeinopresten Anders Nicolai Nicolausson Tornensis. Johannes drev selv som predikant og var den første Tornensis som bosatte seg i Kvænangen.

To av sønnene til presten Anders Nicolai Tornensis ble i 1743 hørt av Major Peter Schnitlers på Sandnes i Kvænangen angående grensetrekningen mellom Sverige og Norge/Danmark. (Johannes og Anders)

Den ene sønnen Johannes bosatte seg i Kvænangen og skriver seg som kven, den andre sønnen Anders begynte med reindrift i Kautokeino og anser seg som same.

Savu,-vvo- – Savvon:n s.

= Stilleflytende elvestrekning

Savvan kd. Ifl. samisk norsk ordbok: savu,-vvo- – savvon:n s. = stilleflytende elvestrekning.

Olderdalselvas mest kjente fiskeplass

Savvan regnes som den mest kjente fiskeplassen i Olderdalselva. I tidligere tider var det gode muligheter for å få «sjøbørting» – sjøørret som trakk opp i elva. Ofte ble fisken stående her i kulpen for å hvile før den fortsatte videre oppover. I Olderdalen ble for øvrig nesten all fisk kalt for «laks». Det het seg gjerne at man skulle «gå til elva og fiske laks», uavhengig av art.

I Savvan kunne det være folksomt i enkelte perioder. Da gjaldt det å være tidlig ute – gjerne allerede i fire- eller femtiden om morgenen, alt etter floa. Den vanligste fiskemetoden var såkalt «krøking». Man brukte en lang stang med store kveite-angler i enden, og forsøkte å lure stanga tett inntil fisken for så å rykke til.

Før 1980 så kulpen annerledes ut. Etter den tid ble berget ovenfor sprengt i håp om å lette oppgangen for sjøfisken.

Olderdalen Jeger- og Fiskeforening gjorde i flere år en innsats for å få fisken tilbake i elva – men dessverre uten hell.