Den 19.juni 1949 ble Kåfjord kirke, Olderdalen vigslet. En stor dag for Olderdalens befolkning som da hadde vært uten egen kirke i 155 år. Biskop Wollert Krohn Hansen foretok vigslingen.
Forfatterarkiv: Svein Arild Soleng
Evakuerte kom hjem
De første kom hjem allerede 6-7 april 1945. 8.mai 1945 var det offisielt og folket strømmet hjem i store mengder. Dette bildet som er tatt noen år etter krigen kan illustrere den gleden folket opplevde.
Evakueringen 1944
Ikonisk bilde der båten «Klara» av Olderdalen laster ombord folk som skal evakueres
Krigsutbruddet
Det tok ikke lang tid før tyske soldater var stasjonert i Olderdalen. Her et bilde der tyske soldater er avbildet med lokalbefolkningen.
Fergeforbindelse med Lyngseidet
Fergeforbindelsen Lyngseidet-Olderdalen ble påbegynt 30.juni 1940. Forbindelsen blei fullført og etablert under krigen. Russiske krigsfanger sto for arbeidet av fergekaia i Olderdalen. Fangene ble daglig fraktet med båter fra Djupvik fangeleir.
Olderdalen-Nordreisa
Åpning av veien mellom Olderdalen og Nordreisa skjedde i 1939
Rikstelefon
Olderdalen ble koblet til rikstelefonnettet den 8.oktober 1930. Langnesbukt, Samuelsberg den 29.oktober 1931 og Birtavarre, Djupvik, Kåfjorddalen og Nordmannvik i 1932.
Kåfjord som egen kommune
Kåfjord ble offisielt egen kommune 1.juli 1930.
Molund
Slik så det ut på Molund på 1950-tallet. Til høyre kan ses begynnelsen av grustaket i Nommedalen. Mye mark er gjengrodd siden den gang. Mange fine minner fra området jeg ble født for 74 år siden. Har lagt ved et før og nå bilde av grustaket eller «siloen» som vi sa den gang.
Lyngen prestegjeld
I 1776 ble vi endel av Lyngen prestegjeld etter å ha vært under Skjervøy i mange år. Det betød også begynnelsen på slutten av «finnekapellet» i Olderdalen. Denne ble flyttet til Lyngseidet i 1994.